تاريخچه بازی مافيا

تاريخچه بازی مافيا

تاريخچه بازی مافيا بر ميگردد به بهار سال 1986 که توسط يک دانشجوی روانشناسی  دانشگاه مرکزی مسکو به نام ديميتری ديويدف خلق و اجرا شد که از آن برای سرگرمی در خوابگاهای دانشکده بين دانشجويان استفاده ميشد ،

با استقبالی که از اين بازی شد به سرعت اين بازی در کلاس های درس ، راهروها و اردوهای دانشکده و سپس بين ساير موسسات آموزشی و دانشکده های ديگر گسترش يافت.

ديميتری ديويدف بعد از فارغ التحصيلی در رشته روانشناسی ، در همان دانشکده روانشناسی دانشگاه مرکزی مسکو مشغول تدريس شد و اين فرصت مناسبی بود که به بسط و توسعه اين بازی بپردازد و در اين فرصت اين بازی برای دانشجويان بورسيه شده در مسکو نيز آموزش داده شد و اين آغازی بود برای جهانی شدن اين بازی

 
گسترش سريع و محبوبيت فوق العاده اين بازی در بين دانشجويان و خواص باعث شد که حتی يک مجموعه تلويزيونی در کشور ايتاليا به نام “هشت پا” ساخته شود که در آن يک کميسر پليس به مبارزه با مافيای سيسيلی ميپردازد.
 
تاريخچه بازی مافيا

در بررسی تاريخچه بازی مافيا مشاهده می شود که :

♦ در سال 1996 برای اولين بار شاهد ظهور صفحات وب در اينترنت از اين بازی توسط سايت مجارستانی mensa بوده ايم.

♦ در سال 1997 شخصی به نام Andrew Plotkin با تغييراتی در اين بازی و شبيه سازی نقش های مافيا و شهروند به گرگينه و روستايی بازی “گرگينه” يا “werewolf “را ساخت که دستور العمل اين بازی تا حد بسيار زيادی شبيه بازی ديميتری بود.

بعد ها از بازی werewolf در آمريکا استقبال بيشتر شد، گرگينه ها در اصل افرادی بودند که در روز به صورت روستايی عادی و در شب تبديل به گرگ ميشدند.

 
تاريخچه بازی مافيا

♦ در سال 1998 کالينينگراد که مدرسه عالی وزارت امور داخلی روسيه هست يک دوره visual psychodiagnostics به عنوان دوره کمک آموزشی برگزار کرد که بر پايه بازی مافيا بود که هدف از آن توسعه توانايی های دانش آموختگان در استفاده از زبان بدن تا تسلط گفتار و مطالعه بر روی سيگنال های غير شفاهی در غالب بازی و تفريح بود.

♦ در ژانويه سال 1999 يک دانشجوی ديگر از دانشگاه دولتی مسکو به نام alexi trasov اولين وبسايت رسمی بازی مافيا را تاسيس نمود که alexi از افرادی هست که سهم بسزايی در علمی تر شدن اين بازی و ظهور نقش های جديد در اين بازی شده است.
بعد ها وبسايت alexi trasov به وبسايت معروف mafiaonline.net تغيير يافت.

♦ در سال 2005 فيلم” گريه گرگ” بر اساس بازی گرگينه که خود بر پايه بازی مافيا است ساخته شد
♦ در سال 2006 فيلم “بازی قتل” بر اساس اين بازی در سينماها اکران شد .

♦ در سال 2010 کتابی به نام” سياره ” توسط edvard aslikyan که شامل قوانين و تاکتيک ها و اصول استراتژی بازی بود منتشر شد.
edvard aslikyan از زمره افرادی بود که ديدی خاص به اين بازی داشت و معتقد بود بسياری از قسمت های اين بازی دارای استراتژی ها و اصول مشخص شده اي برای برد است.

تمامی اين محبوبيت ها و استقبال عوام و خواص از اين بازی علمی و گروهی موجب شد که بازی مافيا جزو 50 بازی برتر تاريخی و فرهنگی از سال 1800 تا کنون توسط سايت معتبر about.com معرفی شود،

هم اکنون در کشور های بسياری از جمله روسيه ، بلاروس، آذربايجان ، قزاقستان ، چين بيشترين تلاشها برای راه اندازی سالن ها و باشگاهای مخصوص برای انجام اين بازی لذت بخش و گروهی انجام شده است.

تاريخچه بازی مافيا در ايران :

تاريخچه بازی مافيا

اوايل دهه 80 بود که بازی مافيا وارد ايران شد .
اينکه چه کسی متولی ورود بازی مافيا به ايران است را کسی نميداند ،اما چيزی که پر واضح است اين است که در سال 1384 در خوابگاهای دانشجويی پسران اين بازی انجام ميشده است .شايد آن زمان ديد ما و بسياری از افراد به اين بازی صرفاً يک بازی گروهی دوره همی برای گذران وقت بود و هيچ کس نگاه علمی و موشکافانه فعلی را به اين بازی نداشت .
و انجام اين بازی در مسافرت های دانشجويی بيشتر به چشم ميخورد .

تاريخچه بازی مافيا

◆ در سال 1386 ، برای اولين بار در سايت  ” هزارتو ” بازی مافيا در صفحات اينترنتی معرفی شد که در آن نحوه بازی در خارج از اينترنت و در فضای دور همی به خوبی توضيح داده شده.

 توضيح سايت هزارتو در مورد بازی مافيا

در سال 1387 اين بازی به مسنجر بيلوکس وارد شد و در اتاق های گفتگو اين مسنجر بين افراد به صورت کلامی بازی ميشد .
در اوايل اين بازی را به صورت دزد و پليس هم ميشناختند .

◆ در سال 1388 برای اولين بار وبسايت http://bamdadi.com در مورد اين بازی مطالب در حد معرفی بازی به صورت بازی دزد و پليس را نوشت . اين سر آغازی بود برای معرفی اين بازی از طريق دنيای مجازی به مخاطبين و علاقه مندان .

در سال 1389 اين بازی وارد مسنجر ريدکال شد و در آنجا استقبال زيادی از اين بازی شد و ميتوان به جرعت گفت جمعيتی بالغ بر 1000 نفر از سراسر ايران با اين بازی آشنا شدند.

آنچه برای ما حائز اهميت ميباشد اين هست که بتوانيم توسط اين وبسايت نگاه علمی و تحليلی را به اين بازی بدهيم تا علاقه مندان به اين بازی بتوانند با تمامی جنبه های آموزشی اين بازی به غير از جنبه تفريحيش آشنايی پيدا کنند . هم اکنون شما ميتوانيد آموزش درست و اصولی اين بازی را در مقاله آموزش اجرای بازی بخوانيد.

‫3 نظر

  • ario76 گفت:

    بازی خیلی جالبیه، مخصوصا اگر با تعداد زیاد بازی کنین

  • kamyarkhaksar گفت:

    من بازی شب مافیا رو از سايتی خریدم. این بازی همون بازی مافیا هستش؟

    • admin گفت:

      با سلام
      خير …سايت ما بر اساس بازی مافيايی است که سال ها در روسيه و اروپا زير نظر سازنده بازی ” ديميتری ديويدف ”
      بازی ميشود با بازی های ساختگی به اسم بازی مافيا تفاوت دارد , جناب دکتر ديميتری ديويدف سايتی به نام http://www.mafiascum.net دارند که از سال 2002 در فضای اينترنت به معرفی بازی اصلی مافيا پرداخته اند . هر مدل بازی های ديگه اي که تحت عنوان بازی مافيا ارائه شود ، چنانچه مغاير با اصل بازی باشد ، اعتبار علمی و قانونی ندارد و بيشتر جنبه تجاری دارد .
      موفق باشيد

  • دیدگاهتان را بنویسید