مک گافین و مافیا

مک گافين و شروع بازی مافيا

تاکتيک های شروع بازی …

آلفرد هیچکاک کارگردان نام آشنای سینما ، اولین کسی بود که اصطلاح مک گافین (Macguffin) را به کار برد . این اصطلاح در واقع به چیزهایی اطلاق می شود که داستان فیلم را پیش می برند. مگ گافین عنصر معمایی فیلم است . هیچکاک در مصاحبه با تروفو توضیح می دهد که این اصطلاح از کجا آمده است : «این لغت احتمالا اسکاتلندی است و از داستان دو نفر آدم گرفته شده است که با قطار سفر می کنند . اولی می پرسد : «آن بسته که بالای سرتان گذاشته اید ، چیست؟»
دومی می گوید : « این مک گافین است .»
اولی : «مک گافین دیگر چیست؟»
دومی : «مک گافین وسیله ای است که با آن در اسکاتلند شیر شکار می کنند»
اولی : «اما در اسکاتلند که شیر وجود ندارد.»
دومی : «پس این بسته هم مک گافین نیست.»

در واقع مک گافین بهانه ای برای بروز واکنش شخصیت های فیلم می شود.
برای مثال در فیلم توطئه فامیلی ساخته هیچیکاک ، مک گافین یک میراث گمشده است . ادامه جستجو برای یافتن ارثیه منتهی به یک داستان معمایی بزرگتر می شود.
در فیلم پالپ فیکشن ساخته تارانتینو ، مک گافین کیفی با محتوای نامعلوم است که برای به دست آوردن آن جنایت هایی صورت می گیرد ، بدون آنکه تا پایان فیلم تماشاگر از اشیا داخل کیف مطلع شود.در اینجا کیف یک موضوع فرعی و واکنش شخصیت های فیلم در قبال آن پیش برنده داستان است.

بازی مافیا می بایست از جایی شروع شود. بعضا مشاهد می شود با وجود صحبت کردن چندین بازیکن ، بازی هنوز روند مشخصی نگرفته و جمله “کسی چیز خاصی نگفت” از افراد شنیده می شود. اگر در ابتدای بازی داده هایی از جنس مک گافین وارد بازی شود ، عکس العمل اشخاص نسبت به آن موضوع سنجیده و خط فکری بازیکنان مشخص می شود.این داده ها معمولا باارزش نیستند ولی به روند بازی شکل می دهند.
مثلا می توان گفت فلان بازیکن چون برای صحبت کردن نوبت نگرفته،يک موضوعی دربارش وجود داره که خيلی مهمه. یا فلان شخص حتماً حرفای مهمی واسه گفتن داره . به نوعی حتی تارگت رندم کردن می تواند برای شناسایی افراد راهگشا باشد.
يا مثلاً فردی به عنوان نفر اول نوبت ميگيرد و اين ديالوگ را ميگويد :

يک نکته اي راجع به فلانی هست که بزاريد اول صحبت کنه که وقتی صحبت کرد ميفهميد که چرا همه بايد بهش رأی بديد و وقتی بگم خودشم به خودش رأی ميده !! ( در صورتی که هيچ نکته اي وجود نداره )

بنابراین وارد کردن چنین مک گافین هایی در ابتدای بازی پشنهاد می شود

مک گافين و شروع بازی مافيا


نکات مهم راجع به مقاله مک گافين:

دوستان عزيز دقت داشته باشيد از آنجايی که شروع بازی مهمترين قسمت بازی ميباشد
بنابرين به نکات مهم زير در مورد شيوه بازی به روش طرح مک گافين عنايت داشته باشيد:


1. تا جايی که امکان داره سعی کنيد مک گافين های اعلام شده عاری از نتيجه گيری باشد ، چرا که از يک طرف اصل تارگت رندم زدن را زير سوال ميبرد و از طرفی ديگر چون اولين ديالوگ های شروع بازی عمدتاً خالی از استدلال ميباشد ممکن است به قيمت صفت سفسطه گر يا بازيکن کليشه اي برای شما تمام شود.

برای مثال به اين مقايسه دقت کنيد :
1.فلانی خيلی بد شده برات تو اين بازی و خراب کردی و البته تقصير تو نيست. (درست)
2.فلانی خيلی بد شده برات تو اين بازی و خراب کردی و همين دلايلی که دارم برای مافيا بودنت کافيه و البته تقصير تو نيست. (ابهام آور)
نقطه ابهام : شما گفتی دليل داری و بايد دلايلت رو بگی
3.فلانی خيلی بد شده برات تو اين بازی و خراب کردی و همين دير نوبت گرفتنت هم دليل مضافی برايم هست و البته تقصير تو نيست.( اشتباه )
تناقض : آيا دير نوبت گرفتن دليلی بر مافيا بودن يا مشکوک بودن ميشه ؟!

=================================

2. در بيان مک گافين دروغ نگوييد ، چون ممکن هست حساسيت اطرافيان را به شدت به خود جلب کنيد و از مک گافين شما به عنوان برچسب زدنتان برداشت شود


به اين ديالوگ دقت کنيد :
منتظر شنيدن اين هستم که به همه بگی چه اتفاقی بين من و شما افتاد

خوب اگر واقعاً اتفاقی نيفتاده باشد ، حساسيت مخاطب خود و سايرين رو به خودتان با اين دروغ افزايش ميدهيد.
پس اين نکته را فراموش نکنيد که مبهم بودن مک گافی برای مخاطبتان بسيار مهم هست

=================================

3. عدم ايجاد مولتی مک گافی ، به طور مثال شخصی قبل از شما مک گافی وارد بازی کرده ، پس لزومی ندارد که شما مک گافی ديگری وارد بازی کنيد، چرا که هم باعث پيچيدگی بازی ميشود و هم رسالت مک گافی را که ريکشن گيری هست را مبهم ميکند و عملاً داده ها و ديتا های به دست آمده بی ارزش و پيچيده ميشود.

=================================

4. اعلام و شفاف سازی انجام مک گافی به صورت خوداگاه بعد از جمع آوری اطلاعات.
دقت کنيد اينکه شما اعلام کنيد که اصلاً رازی وجود نداشته و شما در پشت بيان اين موضوع هدف داشتيد و بعد ريکشن ها رو به صورت دقيق بيان کنيد، نه تنها صداقت شما را ميرساند ، بلکه بازی فعال شما به جای بازی انفعالی را از طرف شما به ديگر بازيکنان گوشزد ميکند.

=================================

5. عدم بسنده کردن و نتيجه گيری کلی صرفاً بر مبنی ريکشن ها
دقت کنيد برسی ريکشن افراد به صورت آماری و دسته جمعی کاری بسيار اشتباه و به نوعی مغلطه به حساب ميآيد ،
مثلاً عنوان شود که در جواب صحبت های من اين چند نفر تاييد کردند و اين چند نفر تکذيب کردند !!
بلکه برسی درست ، کنکاش و پيگيری در لحن ، ديالوگ ها ، استدلال های افراد مخاطب ، فارغ از گروه بندی ميباشد.

=================================
6. استفاده از سبک شروع بازی به روش مک گافين در اصل شما را در مقام درگيری و آوانگارد قرار ميدهد و دقت داشته باشيد که با اين متد رسماً وارد جنگ های روانی سنگين ميشويد. بنابرين اگر علاقه مند به استفاده از اين متد هستيد بايد آمادگی لازم را از هر نظر داشته باشيد، چرا که متد شروع بازی با مک گافين ، دارای اصطکاک بسيار ، و ريسک پذيری بسيار و احتياج به دقت عمل فراوان دارد.

دیدگاهتان را بنویسید